Aalto-yliopisto hakee vararehtoria johtamaan innovaatiotoimintaa

03.10.2018

Vararehtorin rekrytointi on käynnistetty ja hakemuksia pyydetään 21.10. mennessä.

Innovaatioiden ja ekosysteemin strategisen merkityksen kasvaessa Aalto-yliopiston hallitus on päättänyt perustaa uuden, innovaatioista vastaavan vararehtorin roolin. Ensimmäisen innovaatioista vastaavan vararehtorin rekrytointi on käynnistetty.

Aalto-yliopisto haluaa visionsa mukaisesti rakentaa innovatiivista yhteiskuntaa yhdistämällä uraauurtavaa tiedettä ja tekniikka muotoiluosaamiseen ja talousajatteluun. Tavoitteena on kehittää pääkampuksesta ainutlaatuinen yhteistyön keskittymä, joka luo yhteyksiä kansainvälisten tutkimus- ja innovaatioverkostojen ja kotimaisten toimijoiden välille.

”Aalto-yliopistolla on kansallinen erityistehtävä vahvistaa Suomen innovaatiokykyä. Yliopistomme onkin vilkkaan ja monipuolisen innovaatio- ja yrittäjyysekosysteemin moottori. Tämän alueen toiminta on kasvamassa ja sen strateginen merkitys pitkällä tähtäimellä korostuu, joten on luontevaa, että innovaatiotoiminnasta vastaa jatkossa oma vararehtori,” sanoo rehtori Ilkka Niemelä.

Uusi vararehtori johtaa ja kehittää Aallon innovaatiotoimintaa. Hän rakentaa ja kasvattaa korkeaan osaamiseen perustuvaa ekosysteemiämme yliopistossa ja sen ympärillä kansallisen tehtävämme mukaisesti. Vararehtori varmistaa, että yliopistolla on parhaat edellytykset toimia uudenlaisen ajattelun ja kaupallisten mahdollisuuksien moottorina laajalle joukolle Aalto-yliopiston yksityisiä ja julkisia, suomalaisia ja kansainvälisiä kumppaneita.

Vararehtori auttaa tehtävässään yhteisöämme tuottamaan, tunnistamaan ja ottamaan käyttöön yhteiskunnallisesti merkittäviä innovaatioita. Tavoitteena on edistää korkeatasoiseen tutkimustoimintaan ja monialaiseen yhteistyöhön perustuvaa innovaatiotoimintaa yhdessä monipuolisen kumppaniverkostomme kanssa.

Aiemmin innovaatiotoimintaa on kuulunut tutkimuksesta vastaavan vararehtorin tehtäviin ja jatkossakin tutkimus- ja innovaatiotoiminnan tiivis yhteistyö varmistetaan. Vararehtori raportoi työstään provostille ja hänen toimikautensa on viisivuotinen.

Lisätietoja tehtävästä ja hakuohjeet

Lisätiedot: